Praca jest jednym z najważniejszych przejawów działalności człowieka. Dla pracodawców jest ona środkiem produkcji, dzięki któremu wytwarzane są produkty, towary i usługi. Dla pracowników jest ona źródłem dochodów niezbędnych do egzystencji, sposobem na samorealizację oraz funkcjonowanie w grupie pracowniczej. Wybór zawodu jest decyzją bardzo ważną. Ten właściwy staje się zazwyczaj źródłem radości, dostatku, daje poczucie spełnienia. Wybór zły często wiąże się z niezadowoleniem, obniżeniem poczucia własnej wartości, często też bywa przyczyną bezrobocia. W życiu zazwyczaj kilkukrotnie stajemy przed wyborem nowej ścieżki kariery pracowniczej. Bardzo często wyboru tego dokonujemy po konsultacji z innymi osobami. Często są to nasi najbliżsi – rodzina, grono przyjaciół lub znajomych. W tym wyborze może nam również pomóc osoba, która zajmuje się takimi sprawami profesjonalnie – czyli doradca zawodowy.
Doradcy zawodowi zatrudniani są przez szereg instytucji - agencje zatrudnienia, urzędy pracy, ochotnicze hufce pracy, uczelnie, szkoły ponadgimnazjalne oraz gimnazjalne, podmioty realizujące jednorazowe projekty oraz inne instytucje i podmioty gospodarcze. Bardzo często jednak doradcy działają w odosobnieniu, a ich wiedza o lokalnych rynkach pracy lub rynkach danych zawodów jest ograniczona. Dlatego tak ważne jest stworzenie wzajemnej platformy wymiany informacji, jak również doposażenie doradców w szerszą wiedzę na temat rynku pracy.
Na terenie powiatu oleskiego działają przede wszystkim doradcy zawodowi zatrudnieni w powiatowym urzędzie pracy, publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, ochotniczych hufcach pracy oraz w szkołach ponadgimnazjalnych i gimnazjalnych. Realizują oni swoje obowiązki w ramach zadań określanych przez misje instytucji, w których pracują. Pomimo to kontakty w ramach tej grupy zawodowej dotychczas miały charakter sporadyczny i okazjonalny, a przepływ informacji pomiędzy doradcami był ograniczony.
Na brak skutecznych kontaktów z doradcami zawodowymi ze szkół narzekali pracodawcy, jak również przedstawiciele związków pracodawców, głównie lokalnych cechów. Byli oni bardzo zainteresowani możliwością promocji kształcenia oraz zatrudnienia w zawodach deficytowych i w możliwości podjęcia lub doskonalenia istniejącej współpracy ze szkołami. Działania informacyjne o strukturze ofert pracy, zawodach nadwyżkowych oraz deficytowych są także jednym z zadań urzędów pracy, które w poprawieniu struktury szkolnictwa widzą możliwość dostosowania struktury zawodowej osób poszukujących zatrudnienia do wymagań rynku pracy.
Dlatego też w dniu 1 grudnia 2015 r. dyrektorzy Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Oleśnie oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Oleśnie podpisali porozumienie o partnerskiej współpracy w zakresie wspomagania działań dotyczących doradztwa zawodowego na terenie powiatu oleskiego. Powyższy cel ma być realizowany poprzez:
-
stworzenie systemu wzajemnej wymiany informacji pomiędzy stronami porozumienia, a także:
-
szkołami z terenu powiatu oleskiego,
-
organizacjami pracodawców,
-
ochotniczymi hufcami pracy,
-
innymi podmiotami, których działalność związana jest z rynkiem pracy;
-
utworzenie sieci współpracy doradców zawodowych powiatu oleskiego;
-
organizowanie konkursów dotyczących rynku pracy, w tym wiedzy zawodoznawczej;
-
cykliczne opracowywanie, wydawanie i rozpowszechnianie informatora dotyczącego rynku pracy oraz doradztwa zawodowego;
-
współorganizowanie Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery Zawodowej.
Najważniejszym zadaniem według partnerów porozumienia było zebranie jak najszerszej grupy doradców zawodowych z terenu powiatu oraz zachęcenie ich do wzajemnej współpracy. Dobrym wstępem do podjęcia współpracy był pomysł organizacji powiatowych konkursów wiedzy o rynku pracy dla młodzieży, której opiekunami – jak zakładano - byliby głównie szkolni doradcy zawodowi. Możliwość współzawodnictwa oraz zdobycia nagród w konkursie były elementem zachęcającym młodzież do udziału. Koncepcja promocji wspólnego przedsięwzięcia zakładała również zwrócenie się do Starosty Oleskiego o objęcie konkursu honorowym patronatem tak, aby podnieść jego rangę. Konkurs miał także zwrócić uwagę dyrektorów szkół na rolę doradców zawodowych, jaką pełnią oni w procesie przygotowania uczniów do przyszłego wyboru zawodów. Założeniem było również to, że przedsięwzięcie będzie pierwszym krokiem w integracji środowiska doradców zawodowych.