W dniu 20 maja 2016 r. w sali narad Cechu Rzemiosł Różnych i Małej Przedsiębiorczości w Oleśnie odbyło się pierwsze, organizacyjne spotkanie sieci doradców. Wzięli w nim udział doradcy zawodowi ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, ochotniczych hufców pracy, Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Oleśnie oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Oleśnie, których przedstawiciele byli moderatorami i uczestnikami dyskusji oraz prowadzili obsługę techniczną spotkania. Do udziału zaproszono również przedstawicieli inkubatorów przedsiębiorczości, cechów rzemiosł z terenu naszego powiatu oraz pracodawców. Trudno było zaprosić wszystkich. Dlatego też ograniczono się do tych, którzy wcześniej organizatorom zgłaszali potrzebę współpracy z doradcami zawodowymi. W ten sposób spotkała się dość szeroka reprezentacja uczestników rynku pracy oraz instytucji wspierających. Spotkanie to, jak już wcześniej wspomniano, miało charakter organizacyjny i miało szeroko określoną formułę. Celem była odpowiedź na dwa zasadnicze pytania: czy należy spotykać się cyklicznie oraz jakie problemy zamierzamy poruszać i rozwiązywać w trakcie spotkań. Na pytanie pierwsze większość odpowiedziała twierdząco. Aby uzyskać odpowiedź na pytanie drugie, każdy z uczestników formułował swoje oczekiwania, które zapisywano na tablicy. Na zakończenie wnioski zostały przyjęte przez zebranych.
Ogółem zgłoszono 20 wniosków. Wszyscy zebrani byli zgodni co do tego, że działania doradców zawodowych powinny zaczynać się na poziomie szkoły i trwać do końca życia zawodowego pracownika. Według uczestników spotkania najwłaściwszym momentem do obejmowania młodych ludzi działaniami doradczymi jest ten etap życia, w którym przebywają oni w gimnazjum. Dlatego też bardzo istotne dla uczestników było wzmocnienie roli doradztwa na poziomie szkół gimnazjalnych. Padały również głosy, że wstępne działania doradcze powinny mieć miejsce już na poziomie szkoły podstawowej. Na wszystkich wyżej wymienionych poziomach kształcenia powinno być w szerszy sposób przeprowadzane badanie predyspozycji zawodowych uczniów.
Zgłaszano także potrzeby częstszego organizowania spotkań zawodoznawczych dla młodzieży. Takie oczekiwania mieli zarówno doradcy zawodowi, jak również pracodawcy. Podkreślano potrzeby organizowania spotkań z pracownikami powiatowego urzędu pracy, cechów rzemiosł, bezpośrednich wizyt u pracodawców – w tym organizowania przez pracodawców „otwartych drzwi" tak, aby poszerzyć wiedzę uczniów na temat praktycznych realiów pracy w danym zawodzie. W tym zakresie podkreślano konieczność spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
Bardzo istotną była uwaga zgłoszona przez uczestników dyskusji dotycząca konieczności organizowania spotkań przedstawicieli pracodawców z doradcami zawodowymi oraz rodzicami uczniów. Uznano bowiem, że w znaczącej części to nie młodzi ludzie wybierają sobie zawód, ale głos decydujący mają w tym zakresie rodzice, którzy z jednej strony powinni brać pod uwagę predyspozycje zawodowe dziecka, a z drugiej realia panujące na rynku pracy.
Doradcy zawodowi zwrócili uwagę na fakt braku przepływu praktycznych informacji przydatnych im w codziennej pracy. Podkreślali również, że niezbędna byłaby im szersza informacja na temat firm chętnych do współpracy z doradcami, w których mogliby organizować wycieczki zawodoznawcze i które mogliby poprosić o sporządzenie ankiet poszerzających wiedzę doradców na temat lokalnego rynku pracy. Postulowali również o pomoc w znalezieniu kolejnych pracodawców, którzy mogliby współpracować z doradcami zawodowymi. Zwracali także uwagę na konieczność podjęcia wzajemnej współpracy pomiędzy doradcami zawodowymi, pracodawcami oraz uczelniami. Zgłaszali również prośbę o pomoc innych instytucji na temat zawodów, które mogłyby wykonywać osoby niepełnosprawne.
Doradcy zawodowi ze szkół zgłaszali również problemy związane z wykonywaniem przez nich zawodu doradcy. Największym z nich jest zbyt mała liczba godzin przeznaczonych na pracę doradcy zawodowego w szkole, co przekłada się na niedostateczny czas, jaki doradca może poświęcić pracy z uczniami. Niski wymiar godzin oraz tygodniowy rozkład godzin pracy w szkole, który nie sprzyja „blokowaniu" zajęć dotkliwie utrudniają organizowanie wizyt zawodoznawczych w zakładach pracy, bowiem na taką wizytę należy poświęcić więcej czasu, zwłaszcza w nisko zurbanizowanych powiatach, gdzie trzeba sporo czasu przeznaczyć na dojazdy. Szkolni doradcy zwrócili się z prośbą o podjęcie działań w kierunku zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na doradztwo zawodowe w szkołach. W przypadku braku możliwości finansowych organów prowadzących szkoły postulowano podjęcie próby wykorzystania w tym celu środków unijnych.
Wszyscy uczestniczący w spotkaniu podkreślali fakt, że najlepszym sposobem poznania danego zawodu jest podjęcie w nim chociażby krótkotrwałej pracy. Dlatego też zwracano uwagę na konieczność umożliwienia organizacji praktyk wakacyjnych oraz uzyskiwania informacji na temat sezonowych prac w firmach z terenu powiatu oleskiego dla uprawnionych do takich działań uczniów, którzy mogliby te prace wykonywać w czasie wolnym.
Przedstawiciele ochotniczych hufców pracy zwrócili uwagę, że często pozyskują środki zewnętrzne i prosili o pomoc innych instytucji w prowadzeniu naborów do projektów skierowanych do młodzieży. Zgłaszano również postulaty do urzędu pracy o lepszą selekcję osób bezrobotnych oraz szerszą niż dotychczas informację dotyczącą zawodów nadwyżkowych i deficytowych, a do szkół - o sprawniejszą informację na temat planowanych kierunków kształcenia.
Uczestnicy spotkania podjęli wspólnie deklarację o współpracy w organizacji wspólnego przedsięwzięcia podczas Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery. Zgłaszano również postulaty dotyczące pracy wewnątrz Sieci Współpracy Doradców Powiatu Oleskiego. Jeden z nich dotyczył wyznaczenia terminów działań w ramach sieci współpracy. Po dłuższej dyskusji problem ten odłożono z uwagi na to, że sieć nie jest strukturą sformalizowaną i możliwość wyegzekwowania pewnych działań jest utrudniona. Planowane spotkania opierać się bowiem mają na zasadzie dobrowolności uczestnictwa, działania części uczestników wykraczają poza ich codzienne obowiązki, a zakres kompetencji zebranych podczas spotkania przedstawicieli różnych podmiotów nie pozwala na zrealizowanie postulatów w całości, bowiem w wielu przypadkach należy występować wnioskami do innych instytucji.
Tym niemniej przyjęto cztery podstawowe wnioski ze spotkania:
-
Należy podjąć działania zmierzające do zwiększenia liczby godzin pracy doradców zawodowych w szkołach.
-
Należy stworzyć bazę informacji o zawodach na terenie powiatu oraz pracodawcach.
-
Należy utworzyć zamkniętą grupę wymiany informacji dla doradców na Facebooku.
-
Spotkania mają być kontynuowane, a najbliższe ma odbyć się we wrześniu 2016 r.
W ocenie liderów partnerstwa spotkanie organizacyjne w ramach sieci doradców w dużej części spełniło zakładane oczekiwania. Osoby zajmujące się doradztwem miały sposobność do wzajemnego poznania oraz wyartykułowania swoich oczekiwań. Poznały również osoby reprezentujące niektórych pracodawców oraz inne instytucje z otoczenia rynku pracy. Podzieliły się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami. Podjęły również deklarację dalszej współpracy w zakresie poszerzania praktycznej wiedzy doradców o lokalnym rynku pracy, jak również innych instytucjach ten rynek obsługujących. Uczestnicy spotkania przychylili się również do propozycji współorganizowania lub wzięcia udziału w takich wspólnych przedsięwzięciach, jak konkursy wiedzy rynku pracy, organizacji różnego rodzaju działań w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, itp.
Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Oleśnie oraz Powiatowy Urząd Pracy w Oleśnie podjęły próbę realizacji podstawowych wniosków ze spotkania z 20 maja 2016 r.
Za najpilniejsze - ze względu na termin opracowywania przez szkoły propozycji siatki godzin nauczania na kolejny rok szkolny - uznano próbę podjęcia działań w zakresie zwiększenia liczby godzin pracy szkolnych doradców zawodowych. W tym celu wystąpiono do dyrektorów wszystkich szkół ponadgimnazjalnych oraz do wszystkich organów prowadzących szkoły z terenu naszego powiatu z prośbą o rozważenie zwiększenia wymiaru godzin doradców zawodowych w podległych im placówkach w nadchodzącym roku szkolnym 2016/17.
Stworzono również zamkniętą grupę doradców zawodowych na Facebooku. Dopuszczane do udziału w tym forum są jedynie uczestnicy spotkań sieci, których zgłoszenie się na jego łamach ma charakter dobrowolny, a publikacje mają charakter informacyjny, właściwy jedynie dla zadań wyznaczonych na kolejnych spotkaniach.